Afvallen Bewegen Mindset

Waarom wandelen zo goed voor je is

Rozen

Zo, dit schrijf ik na m’n wandeling van vandaag. Een klein rondje (3,5km), want het was best fris buiten. Inmiddels loop ik al een jaar lang zo’n vijf avonden in de week, gemiddeld tussen de 3 en de 6 kilometer per wandeling. Ik merk een aantal dingen op uit deze wandelingen en die wil ik graag met je delen.

Want wist je dat dagelijks wandelen onder andere helpt bij… ⬇️

  • Vetverbranding. Je lichaam haalt energie uit calorieën. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je nodig hebt, dan slaat het lichaam dat op als vet. Tijdens een (flinke) wandeling gebruikt je lichaam energie. Energie die dus niet wordt opgeslagen als vet. Ik ben inmiddels -35kg afgevallen.
  • Reductie van stress. Het is algemeen bekend dat wandelen een ontspannen gevoel geeft. Het reduceert de stress in je lijf.
  • Clearing the mind. Het werkt heel rustgevend om ‘gewoon wat te lopen’. Je bent met jezelf (althans, ik loop graag alleen), luistert naar de natuur of naar je favoriete muziek en je hoeft gewoon even niets. Ik heb een drukke kantoorbaan en een goede avondwandeling helpt mij met een betere nachtrust.
  • Een betere nachtrust. Hierover gesproken: dit is een bijkomend voordeel van wandelen. Je (volle) hoofd is wat leger bij thuiskomst.
  • Een beter humeur. Dit is wat mij persoonlijk is opgevallen. Iedere keer als ik thuiskom – zelfs als ik in de regen heb gelopen – ben ik vrolijk en opgewekt. Mijn humeur – hoe slecht dan ook (haha, dit is overigens niet vaak) is altijd beter dan voorheen. Het heeft denk ik ook te maken met onderstaande alinea.

Wandelen geeft je endorfine

En – hier ben ik erg over te spreken – wist je dat je hersenen het stofje endorfine vrijmaken bij een goede wandeling? Endorfine helpt weer tegen pijn, negativiteit en droefheid en dat maakt je positief en opgewekt. Dat is bijvoorbeeld waarom hardlopers het een ‘runner’s high’ noemen. Endorfine zorgt voor een euforisch en gelukkig gevoel. Je hoeft hier trouwens geen uren voor te lopen. Een half uur per dag voldoet al!

Wandelen maakt creatief

Daarnaast merk ik zelf dat een wandeling mijn creativiteit enorm stimuleert. Zodra ik terugkom, zoals nu, heb ik echt de behoefte om mijn gedachten op papier te zetten. Mijn hersenen voelen weer gestructureerd aan en ik ervaar de vrijheid om wat te creëren.

Wandelen na het eten

De beste tijd om te wandelen is na het eten. Dan kan je de dag even van je aflopen, verwerk je je eten en verminder je de stress in je hoofd. Bij thuiskomst na het wandelen even lekker douchen en je gaat uitgerust en tevreden je avond in!

Hoeveel val je af met wandelen?

Dat verschilt natuurlijk per persoon, maar als je goed doorstapt bereik je al heel wat. Ik schreef er een artikel over: Hoeveel val je af met wandelen.

PS. Ik kijk enorm uit naar het voorjaar en de zomer, waarbij ik weer in ‘t zonnetje kan wandelen. Hebben jullie dat ook?

Over de auteur

Liefhebber van all things tech. Social-minded, leergierig en avontuurlijk. Op www.nadizoetebier.nl schrijf ik over m’n #healthylifestyle, maar praat ik ook graag over social media trends, astrologie of nieuws uit de tech-wereld.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *