Vliegen met je baby: tips en ervaring
Mama & Baby

Vliegen met je baby: tips en ervaring

Afgelopen zomer maakten wij een rondreis door een deel van Europa: van Oostenrijk via Duitsland terug naar huis. De rondreis begon in Innsbruck, waar Joep al met de auto was. Jae en ik vlogen achter hem aan en dat ging helemaal goed. Wil je weten hoe vliegen met een baby van 4 maanden oud het beste werkt en wat je allemaal nodig hebt, lees dan verder!

Alleen vliegen met een baby

Ik vloog alleen met Jae. Is dat extra spannend? Ja en nee. Ja, want het is sowieso spannend om voor het eerst met zo’n kleintje te vliegen en op vakantie te gaan en nee, omdat ik m’n kindje inmiddels goed ken en ook weet wat werkt en niet werkt. En een luier verschonen in een vliegtuig is misschien wat omslachtiger, maar werkt in principe hetzelfde als thuis. Net als het geven van een voeding (in mijn geval een flesje) of het spelen/knuffelen.

Daarnaast moet je zorgen dat de (andere) ouder/verzorger akkoord is dat jij het kindje in je eentje mee mag nemen. Je hebt toestemming nodig voor alle minderjarige kinderen. De Rijksoverheid heeft een speciaal toestemmingsformulier. Deze vind je onderaan bij de checklist van dit artikel.

Maak het jezelf vooral zo makkelijk mogelijk. Haal de juiste tools, vraag om hulp en probeer niets te ‘moeten’ of te haasten.

Baby in vliegtuig op eigen stoel in een MaxiCosi

Wij boekten bij de vliegtuigmaatschappij een eigen stoel voor de baby, zodat hij in z’n autostoeltje (MaxiCosi Cabriofix) naast mij kon zitten. Een baby zit soms aan de raamzijde, zodat ‘ie niemand ‘in de weg’ zit. En dat was in mijn geval prima, want Jae was rustig. Is je kindje onrustig en moet je veel lopen om te wiegen en te sussen, dan is een gangpadstoel natuurlijk veel prettiger. Niet elke vliegtuigmaatschappij biedt dit aan. Check dit vooraf. 

Je plaatst het autostoeltje achterstevoren in de vliegtuigstoel en vervolgens gebruik je de passagiersgordel van de vliegtuigstoel voor het vastzetten van je autostoel. Het was wel een beetje passen en duwen om de MaxiCosi Cabriofix achterstevoren in de vliegtuigstoel te krijgen, maar daarna zat ‘ie ook zeker stevig vast.

Daarnaast hadden we zelf vooraf al de stoelen gereserveerd om er zeker van te zijn dat we een prettige plek voorin het vliegtuig hadden. Dat is met uitstappen extra fijn: je wil met een baby zo snel als kan uit het vliegtuig kunnen als ‘ie toch onrustig blijkt te zijn door de reis en de prikkels.

Reis je verder weg, dan bieden veel vliegtuigmaatschappijen speciale babybedjes aan. Deze moet je wel reserveren vooraf. Check dit bij de maatschappij zelf.

Kinderwagen meenemen in het vliegtuig

Wij vlogen met de Bugaboo Fox 2 kinderwagen met adapters waar de MaxiCosi dan op kon. Dit is geen kleine kinderwagen, maar een baby van 4 maand kan simpelweg nog niet (goed) in een buggy. Gelukkig kon de kinderwagen mee, zowel naar de gate als in het vliegtuig. Een draagzak of draagdoek had wellicht ook gekund, maar daar ben ik zelf niet van. Dat leek me in m’n eentje minder handig dan een kinderwagen, waarbij je nog ‘je handen vrij hebt’. 

Je kinderwagen meenemen naar de gate is niet altijd vanzelfsprekend, trouwens. Dit moet je vooraf overleggen met de maatschappij waar je mee vliegt. In mijn geval was het alternatief met een MaxiCosi met baby én handbagage (lees: luiertas en paspoorten) over heel het vliegveld sjouwen. Dat is natuurlijk niet te doen. Niet met z’n tweeën, laat staan in je eentje. Ik mocht dus de Bugaboo Fox 2 volledig meenemen tot aan de gate. Bij het inchecken van onze koffer (ik had er eentje voor mezelf, alles voor de baby zat hier dan bij in) gaf ik aan dat ik nog een reislabel nodig had voor de reistas van de kinderwagen en die kreeg ik geprint mee. Die moest ik bij de gate dus nog labelen nadat ik alles in had gepakt.

What’s in my bag: Bugaboo Fox 2 reistas editie

Ik had dus vooraf al een reistas gekocht voor de kinderwagen. Scoor er wel eentje, want je kinderwagen kan anders beschadigen door de reis en dat wil je écht niet. Zo zonde! Wij kochten de Bugaboo Comfort transporttas nieuw, maar tweedehands zijn deze ook goed te doen. Wel vooraf thuis uittesten of echt alle ritsjes etc. nog werken, want anders sta je daar alsnog mee op het vliegveld.

In de reistas voor de kinderwagen ging het onderstel van de Bugaboo Fox 2, inclusief de adapters, de accessoires van de Bugaboo (parasol en cup holder), het reistentje (Deryan peutertent) en het babynestje. Dit heb ik dus allemaal pas bij de gate in de reistas gedaan, waarna deze tas het ruim van het vliegtuig in is gegaan.

Opstijgen en landen

Tijdens het opstijgen en landen gaf ik Jae een flesvoeding. Dit zorgde ervoor dat ‘ie rustig was, maar ook dat ‘ie geen last zou krijgen van zijn oortjes. En het werkte, want hij sliep binnen no-time! Ook in de lucht zelf had ik er geen kind aan. Hij keek wat rond, dommelde een beetje in en speelde met een speeltje dat ik had meegenomen. 

Ik heb Jae er op de korte vlucht naar Innsbruck niet uitgehaald, want de vlucht was kort en er was geen schone luier nodig. Natuurlijk kun je je kindje prima uit het autostoeltje halen. In ieder geval als de riemen los mogen, als die vast mogen dan moet je kindje ook verzekerd in z’n stoeltje zitten. Vooral op langere vluchten is dat fijn voor je baby zelf om eventjes lekker te kunnen bewegen tussendoor.

Na het landen ben ik meteen met MaxiCosi en luiertas naar de verschoonruimte gegaan van het vliegveld. Zo had ik een frisse, schone baby nog voordat ik de kinderwagen en koffers van de band haalde. Dat scheelt weer sjouwen.

Checklist: vliegen met een baby

Alles is dus prima te regelen en goed te doen. En vraag ook gewoon om hulp, zowel aan de medewerkers van het vliegveld als aan je medepassagiers. Geen reden dus om niet met je baby te vliegen. Dat gaat écht prima. Wil je dus (last-minute) met je kindje op pad; gewoon doen! Nog even puntsgewijs de volledige checklist:

  • Zorg ervoor dat je alle informatie hebt over vliegen met baby voordat je je vlucht boekt en contacteer zonodig de aanbieder van de vlucht. In sommige gevallen is dit ook nodig om een eigen stoel voor je baby te kunnen boeken. Geef ook aan of je wel of niet een autostoeltje meeneemt (en of dit autostoeltje in dat vliegtuig mag en kan) en controleer wat je aan bagage voor je baby mee mag nemen.
  • Is je baby verzekerd? Bekijk je reisverzekering of contacteer de verzekeringsmaatschappij om dit te controleren. Better safe than sorry!
  • Download het toestemmingsformulier van de Rijksoverheid en zorg voor toestemming van de andere ouder/verzorger. Bekijk ook vooraf of je een paspoort voor je baby nodig hebt.
  • Neem niet je volledige luiertas met inhoud mee als handbagage. Je hebt natuurlijk voeding en luiers nodig, maar al die extra (hydrofiele) doeken zijn niet nodig. Je hebt ook niet heel veel speelgoed nodig, maar een reserverompertje en wat kleding is wel fijn. Een extra dekentje voor je baby is ook erg prettig. Het kan fris worden in het vliegtuig!
  • Zorg voor een goede tas voor je kinderwagen, zodat deze niet beschadigd. Of regel, bij een ouder kindje, een paraplubuggy voor het stukje op het vliegveld van en naar het vliegtuig. Je kunt je kindje ook dragen in een draagdoek of draagzak.

Fijne vlucht!

Dit vind je misschien ook leuk...

3 Reacties

  1. Leonie zegt:

    Hoi Nadi,

    Ik heb een vraagje. Wij vliegen (met klm) in juli met onze zoon van dan 11 maanden naar Amerika en brengen onze maxi cosi cabriofix mee. Nu lees verschillende berichten over 0+ groep autostoeltjes (die achterstevoren geinstalleerd worden) dat deze niet geaccepteerd worden, maar de maxi cosi website schrijft dat de cabriofix officieel goed gekeurd is om mee te nemen in het vliegtuig. Hoe heb jij de autostoel tussen de stoel kunnen zetten? Achterstevoren? en paste deze tussen de stoelen?

    Groetjes,

    Leonie

    1. Hi Leonie,
      oeh, leuke reis voor de boeg! Ik had ook de MaxiCosi Cabriofix mee. Het stoeltje zat achterstevoren (moest wel een klein beetje duwen, zit er echt wel strak tussen) en de reguliere gordel voor vliegtuigpassagiers heb ik dan (net als in de auto) door de onderste punten van de maxicosi heengehaald. Ik heb vooraf wel de maatschappij gebeld met mijn vraag om er zeker van te zijn of ik dit type autostoel mee mocht nemen. En bij het inchecken van onszelf en de koffers kreeg ik een labeltje aan de maxicosi dat ‘ie cabin approved was.
      Liefs,
      Nadi

  2. Leonie zegt:

    Hoi Nadi,

    Bedankt voor je snelle reactie. Wat fijn dat de autostoel past! Met welke maatschappij vloog jij? Volgens de richtlijnen mag de autostoel bij klm niet meer dan 42 cm zijn, maar de stoelen voor internationale vluchten zijn 44,5 en dan zou de autostoel moeten passen volgens de afmetingen. Wij hebben geen stoel geboekt en hopen dat er een stoel vrij is op de vlucht, zo niet laten we hem bij de gate inchecken. Beetje op de gok dus. Ik las ook dat de stoel achterstevoren moet bij het stijgen en landen, maar tussenin moet de stoel voorwaarts staan ivm de stoel van de passagier voor je die naar achteren moet kunnen. Heb jij hier geen last mee gehad?

    Groetjes,

    Leonie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *